Case Atoy

Atoy

Atoy-konserni on yksi Pohjolan merkittävimmistä autoalan teknistä kauppaa harjoittavista yrityksistä ja sillä on yhteistyökumppaneina runsaat 500 itsenäistä autoalan yrittäjää ketjukauppiaina ja korjaamoina.

Innovatiivinen verkkotyökalu tekniseen kauppaan

Yhteenveto

Prosys on kehittänyt yhdessä Atoy-konsernin kanssa innovatiivisen verkkotyökalun autoalan teknistä kauppaa ja korjaamotoimintoja varten. Verkkotyökalu auttaa varaosamyyjää tai asentajaa löytämään kunkin auton oikeat osat helposti ja nopeasti suoraan auton rekisterinumeron tai varaosanumeron avulla. Toiminto auttaa korjaamoja tarjoamaan räätälöityjä huolto- ja korjauspalveluita asiakkailleen. Toiminnanohjausjärjestelmiin integroitava järjestelmä välittää ostotilaukset suoraan korjaamolta tukkukauppiaille ja maahantuojille. Uusimpana ominaisuutena järjestelmään on lisätty mobiiliportaali, jonka avulla henkilöasiakkaat voivat tilata oikeat varaosat ja varata huoltoajan autollensa.

Järjestelmän toiminnot

Verkkotyökalu auttaa varaosamyyjää tai asentajaa löytämään kunkin auton oikeat osat helposti ja nopeasti suoraan auton rekisterinumeron tai varaosanumeron avulla. Toiminnon avulla korjaamot voivat parantaa palveluaan tarjoamalla yksittäisen ajoneuvon tietojen pohjalta räätälöityjä huolto- ja korjauspalveluita asiakkailleen. Järjestelmä myös välittää ostotilaukset korjaamoilta tukkukauppiaille ja edelleen maahantuojille, ja on integroitavissa näiden toiminnanohjausjärjestelmiin. Uusimpana ominaisuutena on järjestelmään lisätty verkko- ja mobiiliportaali, jonka avulla henkilöasiakas voi ostaa oikeat varaosat omaan autoonsa sekä varata portaalin laskeman tarjouksen perusteella huoltoajan autollensa.

Teknologiat ja menetelmät

Järjestelmän tekninen toteutus noudattaa LAMP-arkkitehtuuria (Linux, Apache, MySQL, PHP) ja sovelluskehyksenä on Zend Framework. Taustajärjestelmien varaosatietokantojen välisessä tiedonsiirrossa internetin yli käytetään SOAP- ja XML-tekniikoita. Selainkäyttöliittymissä reaaliaikaiset toiminnot on toteutettu AJAX-tekniikoilla hyödyntäen JQuery- ja Prototype-kirjastoja ja mobiilikäyttöliittymissä käytetään lisäksi JQuery Mobile -kirjastoa. Yrityksen sisäisen viestinnän intranet-järjestelmää varten on selainkäyttöliittymien rinnalle kehitetty iPhone-applikaatio, jotta ajantasainen tieto on varmasti kaikkien työntekijöiden saatavilla koko ajan.

Projektissa käytetään ketteriä menetelmiä mikä tarkoittaa hyvin läheistä tilaajan ja toimittajan yhteistyötä. Toimivan kokonaisuuden aikaansaamiseksi projekti hyödyntää sekä Atoy-konsernin että Prosysin ohjelmistotyökaluja ja infrastruktuuria, esimerkiksi Prosys:n korkean käytettävyyden takaavaa palvelintilaa ja virtualisointiteknologiaa. Yhteistyö jatkuu edelleen niin ammattilaiskauppaan tarkoitettujen ratkaisujen kuin henkilöasiakkaille kohdennetun portaalin toiminnallisen ja teknisen kehittämistyön parissa

Ratkaisu tukee alallamme aivan uudenlaista toimintatapaa, mikä merkitsee asiakkaillemme laadukkaampaa palvelua ja meille kustannussäästöjä eri tietokantojen tietojen yhdistämisen tuloksena. Projektin aikana Prosys on osoittanut ymmärtävänsä hyvin myös liiketoiminnan ja ERP-integraation tarpeita, ja näin pystynyt auttamaan oikeiden päätösten tekemisessä. Prosys on ratkaisun määrittely- ja toteutusvaiheissa osoittanut olevansa tuottava ja innovatiivinen kumppani, joka on tuottanut erinomaisia ideoita jatkokehitykseen. Pidän erityisesti heidän aktiivisesta asenteestaan.”

Peter Dixner
IT Manager, Atoy Automotive Sweden AB

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko?

Ota meihin yhteyttä niin palaamme asiaan toivomallasi tavalla.